Magnesium

Magnesium er blitt et stadig mer relevant og populært mineral. Utviklingen ser ut til å følge den økende interessen for blant annet mosjonsløp, sykkelritt og skirenn.

Det er spesielt mange aktive menn og kvinner som har kjøpt tilskudd av magnesium de siste årene. Magnesium er et viktig mineral, og er involvert i over 300 biokjemiske og fysiologiske reaksjoner i kroppen vår, hvorav flere av disse kan se ut til å være av interesse for denne aktive målgruppen:

• Magnesium bidrar til å redusere
tretthet og utmattelse
• Magnesium bidrar til elektrolyttbalansen
• Magnesium bidrar til normal
muskelfunksjon
• Magnesium bidrar til nervesystemets
funksjon
• Magnesium bidrar til normal
proteinsyntese
I tillegg bidrar magnesium til:
• Normal psykologisk funksjon
• Opprettholde normale knokler
• Opprettholde normale tenner
• Celledelingsprosessen

Magnesium finnes naturlig i kroppen vår, og ligger lagret i skjelettet, musklene og bløtvev. Ca 1 % magnesium finnes fritt i blodet, noe som reguleres nøye av kroppens egne mekanismer, hvor blant annet nyrer og hormoner er involvert.

Magnesiumrike matvarer er grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, belgfrukter (bønner og linser), mørk sjokolade, kaffe og fullkorn. I tillegg er meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr og fisk også viktige kilder. Mangel på magnesium er ikke utbredt, men kan forårsakes av blant annet dårlig kosthold, bruk av vanndrivende midler og ukontrollert diabetes for å nevne noe. Ved mangel på magnesium kan det oppstå symptomer som; tap av appetitt, kvalme, oppkast, muskelsvakhet, kramper og personlighetsforstyrrelser. Mangelen vil også kunne føre til lave verdier av kalsium og kalium i plasma,
noe som kan disponerer for beinskjørhet.